سربازی خواهم بود که دشمنان هر لحظه برایم آرزوی مرگ کنند|ذهنیات یک طراح |

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

پیوندهای روزانه

طبقه بندی

نویسندگان

ابر برچسبها

آمار وبلاگ



Admin Logo
themebox Logo


تاریخ:یکشنبه 16 مرداد 1390-10:42 قبل از ظهر

رقابت شبکه های ماهواره ای عرب زبان

 

شبکه های ماهواره ای عرب زبان عربی - غربی بیش از یک دهه است که ازطریق برنامه های مختلف عمدتا تفریحی تلویزیونی برای نفوذ در افکار عمومی جهان عرب با یکدیگر رقابت دارند. رقابتی که انقلاب های عربی به آن جان تازه ای بخشید.
دراین میان نام شبکه های الجزیره، العربیه، چون بی .بی.سی عربی، الحره، سی. سی. تی چین ، روسیا الیوم و الترکیه ، جلب توجه می کنند. شبکه هایی که در تب و تاب همین رقابت ها تاسیس شده و پخش برنامه های هدفمند خود را به طور شبانه روزی دنبال می کنند.

رقابت تلویزیون های ماهواره ای عربی
عرصه اطلاع رسانی در دهه اخیر شاهد رقابت شدید بین کشورهای مختلف عربی و غربی بر سر راه اندازی شبکه های خبری عربی است به گونه ای که اکنون این سوال مطرح است که رقابت بر سر تاسیس تلویزیون های ماهواره ای چگونه و به چه دلیل آغاز شد و کشورهای عربی در این میان چه نقشی دارند؟
این تکاپو با اهداف مختلفی از جمله مخاطب قرار دادن جهان عرب، بهبود وجهه غرب در بین عرب ها و تحکیم و تقویت روابط با آنان صورت می گیرد.
به این ترتیب در دو دهه گذشته ، شبکه های ماهواره ای مختلف با مالکیت ، رویکرد و هویت های متفاوتی ظهور یافتند.
تلویزیون های ماهواره ای عرب زبان پس از وقوع انقلاب های مردمی در برخی کشورهای عربی ، آفریقایی به سمت رقابت هرچه شدیدتر پیش رفتند و بحران سیاسی کشورهای عربی را محوربرنامه های خود قرار دادند تا بتوانند مخاطبان خود را حفظ کنند.

تکاپوی غرب برای تاسیس رادیو و تلویزیون عرب زبان
فکر راه اندازی شبکه های ماهواره ای عربی در کشورهای غیر عرب، اولین بار از سوی انگلیس و زمانی که به عنوان یک امپراتوری مستعمرات زیادی در اختیار داشت مطرح شد. انگلیس با استفاده از این روش سعی کرد تا از شدت مقاومت ملت های تحت استعمار خود بکاهد.
سالها پیش از تاسیس شبکه تلویزیونی بی.بی.سی عربی رادیو بی .بی.سی در سال 1938 آغاز به کار کرد و سپس تلویزیون آن نیز در سال 1994 با تامین مالی یک شرکت سعودی فعالیت خود را شروع نمود. شبکه ای که عمر کوتاهی داشت زیرا در پی پخش برنامه ای در خصوص حقوق بشر در عربستان این شرکت تامین مالی این شبکه را قطع کرد.
تلویزیون بی.بی.سی عربی در سال 2007 بار دیگر فعالیت خود را با برخورداری از سایت اینترنتی عربی و شبکه رادیویی ازسرگرفت.

تلاش نافرجام آمریکا در رادیو سوا و تلویزیون الحره
تلاش آمریکا برای راه اندازی شبکه ماهوره ای عرب زبان به زمان جرج بوش باز می گردد. هدف ازاین اقدام جلب افکار عمومی جهان اسلام به وی‍ژه جوانان بود. 'جو بایدن' عضو مجلس سنای آمریکا به عنوان طراح این موضوع، شبکه عرب زبان را مرحله جدید جنگ تبلیغاتی دانست و آن را محور سوم جنگ رسانه ای در کنار رادیو صدای آمریکا و رادیو ا فغانستان آزاد عنوان ساخت.
آمریکا برای بهبود وجهه خود درمیان افکارجهانی که پس از حمله به عراق به شدت کاهش یافته بود،به ویژه در منطقه خاورمیانه، صدها میلیون دلار هزینه کرد. راه اندازی شبکه تلویزیونی ماهواره ای الحره و رادیو سوا از مهم ترین اقدامات وزارت خارجه آمریکا در این زمینه بود.
به گزارش روزنامه امارات البیان،' آمریکا به اهمیت وجود یک شبکه آمریکایی عرب زبان به منظور شرح دیدگاههای خود و رواج آن و نیز توجیه اقدامات خود در منطقه خاورمیانه پی برده و به فکر راه اندازی رادیو سوا و سپس تلویزیون الحره افتاد و به این ترتیب در تلاشی نافرجام در صدد جذب افکار عمومی عرب و بهبود وجهه خود در بین مسلمانان برآمد. این در حالی است که جهان عرب برای راه اندازی شبکه ای که غرب را به زبان و روش خود آنان مخاطب قرار دهد از حرف فراتر نرفتند. '

اعتراف آمریکا به شکست رادیو سوا
روزنامه واشنگتن پست مدتی پس از راه اندازی رادیو عرب زبان سوا که هزینه آن از سوی کنگره آمریکا تامین می شود، نوشت: پیش نویس گزارش بازرس کل وزارت امور خارجه آمریکا نشان می دهد که این رادیو درکشورهای مهم خاورمیانه بیشتر، مخاطبان را به شنیدن موسیقی جلب کرده است تا تأثیر گذاری بر اذهان. پس از آن وزارت خارجه آمریکا اعتراف کرد که رادیو سوا درتحقق مأموریتهای خود به ویژه تلاش برای بهبود وجهه آمریکا در خاورمیانه و جلب افکار عمومی این منطقه، ناکام مانده است.
این ناکامی آمریکا را به چاره جویی واداشت و درپی آن شبکه تلویزیونی الحره شکل گرفت.

تلویزیون الحره
شبکه الحره با بودجه اولیه بالغ بر 62 میلیون دلار در فوریه 2004 میلادی باحمایت و نظارت کنگره آمریکا به عنوان نخستین تلویزیون عرب زبان آمریکایی با پوشش 22 کشور خاورمیانه وشمال آفریقا راه اندازی شد.
موسسان این شبکه در نخستین روزهای فعالیتش اعلام کردند: هدف از این اقدام بهبود وجهه آمریکا میان ملتهای منطقه و تاکید برخیرخواهی آمریکا برای منطقه و دفاع از دموکراسی و حقوق بشر است!
این درحالی است که این شبکه ماهواره ای نه تنها رسانه ای بیطرف به شمار نمی آید بلکه ابزاری در دست آمریکا علیه ملتهای مستضعف است که به وسیله آن در صدد توجیه اشغالگری و کشتار ملتهای بی گناه منطقه است.
درواقع حمایت مستقیم دولت آمریکا از شبکه الحره موجب شد افکار عمومی جهان عرب نیز نسبت به این شبکه بی اعتاد باشد و از همین رو استقبالی ازآن به عم نیامد.
پایگاه خبری القدس العربی درگزارشی دراین زمینه این شبکه را محکوم به شکست دانست و نوشت : به سادگی می توان دریافت که الحره نیز با سایر شبکه های ماهواره ای که کشورهای غربی هزینه آن را تامین می کنند تفاوت چندانی ندارد به ویژه اینکه این شبکه متعلق به آمریکا است؛ کشوری که با عربها دشمنی داشته و هدف از آن توجیه اشغالگری در عراق است.
برخی منابع قضایی عرب الحره را شبکه فاسدی دانستند که هدف از آن مبارزه با اسلام است .شبکه ای که کارمندان آن عربهایی در خدمت آمریکا هستند که می کوشند بر بخشهای دینی، اجتماعی و سیاسی جهان اسلام تسلط یابند.
سلامه احمد سلما، سردبیر روزنامه الاهرام در مورد دلایل شکست الحره نوشت: بولتن های خبری این شبکه مغرضانه بوده و تصاویر اندکی از درگیری اسرائیل و فلسطین در آن به نمایش در می آید و اطلاعاتی سطحی را در اختیار بیندگان خود قرار می دهد.
وزارت خارجه آمریکا در سال 2007 نتایج تحقیقاتی را درمورد میزان اثر گذاری شبکه الحره رسانه ای ساخت که براساس آن 63 درصد از عراقی ها که به ماهواره دسترسی دارند اخبار الجزیره و العربیه را تماشا می کنند، به این معنی که الحره نتواست رقیبی برای شبکه های عربی در عراق و خاورمیانه باشد.

تلویزیون های عرب زبان فرانسه و آلمان
با وجود ناکامی شبکه الحره و رادیو سوا که در واقع ارث به جا مانده از بوش برای باراک اوباما به شمار می آید، فرانسه که خود را در درک جهان عرب قوی تر از آمریکا می داند، جا پای آن گذاشته و شبکه فرانس 24 را در سال 2007 راه اندازی کرد.
بلافاصله آلمان نیز در تقلید از فرانسه شبکه دویچه وله (صدای آلمان) را به عربی راه اندازی کرد شبکه ای که ابتدا چهار ساعت در روز برنامه داشت اما به تدریج زمان پخش برنامه های عربی آن دو برابر شد. البته دویچه وله به دلیل ترجمه نامطلوب عربی و زیرنویس کردن بیشتر ترجمه ها ، توفیق چندانی حاصل نکرد و از جذب مخاطبان عرب ناتوان ماند.

آسیایی ها و شبکه های عرب زبان
ترکیه، چین، روسیه سه کشور آسیایی هستند که با راه اندازی شبکه های عرب زبان سعی کردند نفوذ خود را در جهان عرب افزایش داده تا این امر منجر به تقویت و گسترش روابط مختلف سیاسی اجتماعی اقتصادی آنها با این کشورها شود.
سه کشور مذکور با استفاده از کارشناسان و خبرنگاران عرب و پخش برنامه های مختلف خبری، فرهنگی و سرگرمی و سریال، وارد جهان عرب شدند و ازاین رسانه برای به پیام رسانی خویش بهره بردند.
- روسیه در سال 2007 میلادی شبکه عرب زبان روسیا الیوم ، چین در سال 2009 میلادی شبکه سی.سی.تی وی و ترکیه نیز در سال 2010 میلادی شبکه الترکیه و یا تی .آر تی را به زبان عربی راه اندازی کردند.
- ترکیه با استفاده از این روش رسانه ای روابط خود با کشورهای عربی در زمینه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را بهبود بخشید و مسیر آن را هموار ساخت. به گزارش رسانه های عربی برخی سریال ها ی ترک با استقبال مخاطبان عرب روبه رو شده است.
به گزارش شبکه الجزیره ترکیه به منظور تقویت نقش منطقه ای خود در خاورمیانه شبکه ماهواره ای عرب زبان الترکیه را اه اندازی کرد. دست اندرکاران این شبکه اعلام کردند که هدف از راه اندازی الترکیه، نزدیکی روابط بین دو طرف و آشنایی ملت های عرب با ترکیه است. این شبکه برای بیش از 35 میلیون نفر در منطقه قابل دسترسی است و در دو سوم قاره آفریقا و سراسر آسیای مرکزی و خاورمیانه قابل مشاهده است. برنامه های این شبکه مربوط به مسائل زنان، کودکان،سرگرمی، مستند و خبری است.
- به نوشته روزنامه الوسط ، چین با برخورداری از تعداد زیادی شبکه رادیویی و تلویزیونی، امپراتوری بزرگی از اطلاع رسانی را در اختیار دارد از همین رو تاسیس شبکه ماهواره ای عرب زبان در چین و در قالب امپراتوری بزرگ رسانه ای عجب به نظر نمی رسد اما این اقدام چین را نمی توان تصادفی دانست بلکه گامی هدفدار در چارچوب برنامه راهبردی دولت چین به سمت خاورمیانه به ویژه خلیج فارس است.
زانگ شانگ مینگ معاون رئیس شبکه سی.سی.تی . وی، راه اندازی تلویزیون عربی این شبکه را به مثابه پل ارتباط و تقویت تفاهم بین چین و جهان عرب دانست. این تلویزیون با 80 نفرنیرو توانسته میلیون ها بیننده عرب ساکن 22 کشورخاورمیانه ، شمال ‌آفریقا و شرق آسیا با عملکردی موفق جذب کند.
گفته می شود مسوولان این شبکه با اختصاص 45 میلیارد یوان ( 5/9 دلار آمریکا) درصدد توسعه آن هستند اما منابع رسمی چین، این خبر را تایید نکردند.
به نوشته پایگاه خبری المحیط عربستان، هدف از راه اندازی سی.سی.تی. وی، بازاریابی تجاری برای چنین نیست زیرا این امر عملا برای چین تحقق یافته است به این معنی که حجم تبادل تجاری بین چین و کشورهای عربی در سال 2010 به 200میلیارد دلار رسید و این کشورها، هشتمین شریک تجاری چین به شمار می آیند. معامله های تجاری یا تسلیحاتی بزرگ چین نیز معمولا با تفاهم بین رهبران چین و جهان عرب صورت می گیرد ازهمین رو به نظر می رسد چین در صدد است از آن برای بهبود وجهه خود در جهان عرب استفاده کند به ویژه اینکه رسانه های عربی از نقض حقوق و آزادی مسلمانان در چین انتقاد کرده اند.

جمع بندی
رقابت کشبکه های ماهواره ای عرب زبان عربی - غربی بیش از یک دهه است که ازطریق برنامه های مختلف عمدتا تفریحی تلویزیونی برای نفوذ در افکار عمومی جهان عرب با یکدیگر رقابت دارند. رقابتی که انقلاب های عربی به آن جان تازه ای بخشید.
دراین میان نام شبکه های الجزیره، العربیه، چون بی .بی.سی عربی، الحره، سی. سی. تی چین ، روسیا الیوم و الترکیه ، جلب توجه می کنند. شبکه هایی که در تب و تاب همین رقابت ها تاسیس شده و پخش برنامه های هدفمند خود را به طور شبانه روزی دنبال می کنند.


داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نوع مطلب : ماهواره 



شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic